Формування освітньої програми: рекомендації для педагогів
Розповідаємо про інструменти, які спрощують підготовку освітньої програми закладу освіти та навчальні програми для 5-9 класів.
Однією з принципових новацій реформи Нової української школи є автономія закладу освіти у виборі власної стратегії та академічна свобода вчителя. Власну автономію заклад освіти реалізує зокрема через створення освітньої програми, яка враховує не лише його візію та місію, а й потреби учнівства, запити батьків і ресурсну спроможність шкільної команди. Учитель чи вчителька як члени цієї команди можуть реалізувати власну академічну свободу як через активне залучення до створення освітньої програми, так і через створення навчальної програми предмета чи інтегрованого курсу, який планує викладати.
У добу стрімкого розвитку цифрових технологій педагогам ніяк не обійтися без цифрових помічників, які допоможуть створювати створення як освітні, так і навчальні програми. Йдеться про ті інструменти, які дадуть змогу швидко орієнтуватися у масиві інформації з певної дисципліни, реагувати на вимоги законодавства, адаптовувати свою діяльність до потреб часу.
Одним із таких електронних інструментів став «Конструктор навчальних планів». Це застосунок, який має допомогти педагогічній команді розробляти ефективні рішення щодо вибору освітніх компонентів та годин на їхнє провадження на основі нового Державного стандарту базової середньої освіти та правил такого вибору, закладених у Типовій освітній програмі для 5–9 класів.
Важлива перевага інструменту – можливість гнучко розподіляти години на певну освітню галузь, не виходячи за межі допустимого граничного навантаження.
«Конструктор навчальних планів передбачає гнучке навантаження в межах кожної освітньої галузі, зазначає мінімальну кількість годин, рекомендовану й максимальну. Для реалізації своєї академічної свободи заклади освіти можуть обирати варіанти мінімального, рекомендованого або максимального навантаження відповідно», – розповідає експертка Команди підтримки реформ Юлія Романенко.
Технічно процес виглядає так:
- реєстрація користувача в Конструкторі (потрібно лише вказати пошту та придумати пароль);
- в «Особистих документах» знайти вкладку Конструктор навчальних планів і розпочати роботу над новим документом;
- спочатку доведеться визначитися з розподілом навчального навантаження між освітніми галузями;
- потім вибрати інтегровані чи розінтегровані освітні компоненти в навчальному плані;
- відтак створити робочі навчальні плани з переліками модельних навчальних програм під кожен компонент;
- готові плани вивантажити на свій комп’ютер і доєднати до протоколу засідання педагогічної ради, на якому відбувається затвердження освітньої програми.
Наразі Конструктор має понад 12 тисяч користувачів і щодня ця кількість зростає. Ресурс не лише дає змогу шкільній команді колегіально працювати над освітньою програмою закладу, а й містить функціонал для створення навчальних програм (на основі готових модельних рішень або, власне, авторських). Після погодження МОН модельну навчальну програму завантажують до Конструктора й на її основі вчитель або вчителька розробляє власну навчальну програму, а також календарно-тематичне планування. Готовий документ можна поширити серед колег, з якими співпрацюють педагоги, зберегти або видрукувати за потреби.
Використання Конструктора на практиці спрощує посібник користувача з детальними поясненнями всіх опцій інструменту: щоб його опанувати, додаткові навчання не знадобляться. Утім, якщо така потреба виникне, ознайомитися з Конструктором можна на презентаціях чи вебінарах обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти. Конструктор навчальних планів можуть використовувати авторські колективи, які складатимуть модельні програми для 7-9 класів та наступних циклів профільної освіти, а також учителі-практики, які складають навчальні програми.
«Створення навчальної програми і є тим етапом в роботі, коли можна продумати кількість годин на певний навчальний матеріал, закласти повторення того, що є основою для побудови нового поняття, поміняти місцями теми, щоб отримати якісніші результати навчання. Безумовно, не завжди вчитель має достатній досвід для врахування всіх труднощів, які можуть виникнути. Але такий досвід може мати колега, навіть якщо працює в іншій школі чи живе в іншому місті», – міркує експертка Команди підтримки реформ Ірина Старагіна.
Саме тому змога ділитися своїми напрацюваннями щодо навчальних планів з іншими колегами – корисний функціонал Конструктора.
«Обмаль досвіду або невміння його відрефлексувати – це серйозний виклик для учителя під час створення навчальної програми. Тому важливо не боятися звертатися по допомогу до колег, чітко формуючи запит. Наприклад, розпитати про типові труднощі учнів під час вивчення тієї чи іншої теми, шляхи їх подолання тощо», – додає Ірина Старагіна.
Педагоги Рівненського ліцею №1 використовують Конструктор уже другий рік.
«Це дуже зручно. Ми можемо корегувати кількість годин на вивчення того чи іншого предмету, виходячи з мінімального та максимального значень. Якщо це робити вручну, десь можна запланувати більшу кількість годин, десь меншу, десь можуть залишитися зайві години. Конструктор зручний тим, що помилку в підрахунку видно відразу, й це суттєво економить час. Паперовий варіант, ймовірно, звичніший, але працювати з Конструктором усе ж швидше», – розповідає заступниця директорки ліцею Алла Остаповець.
Із застосунком педагоги закладу ознайомилися безпосередньо перед початком пілотування НУШ у базовій школі на початку навчального року. Передувало цьому онлайн-навчання для адміністрації пілотних закладів.
Учителька соціальних та здоров’язбережувальних дисциплін Рівненського ліцею №1 Ганна Опанасюк планує використати Конструктор із початком нового навчального року, коли в пілотних класах НУШ з’являтимуться нові предмети.
«Інструмент зацікавив мене після прослуховування вебінару, адже досі його не використовувала. Сподобалася ідея: вона здається мені дуже практичною. Для вчителя це суттєва економія часу. До того ж це зручно, коли йдеться про інтеграцію різних модельних навчальних програм. Наступного року я викладатиму в 5 класі НУШ і точно скористаюся Конструктором», – розповідає педагогиня.
Щодо переваг інструменту педагоги одностайні: Конструктор вивільняє час на підготовку до занять, розробку авторських матеріалів. А досвід, здобутий за час його використання, ймовірно, дасть змогу розширити функціонал застосунку.
Цей матеріал було створено в рамках Проєкту «Навчаємось Разом» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Зміст публікації є виключно відповідальністю автора і необов’язково відображає погляди Європейського Союзу, Міністерства закордонних справ Фінляндії.