STEAM-освіта – сучасний підхід до опанування інноваційних технологій.
Останнім часом у освітньому просторі України набирає обертів тренд STEAM-освіти.
Що ж це таке?
Вона охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering), мистецтво (Art) та математику (Mathematics).
У всьому світі спостерігається дефіцит фахівців з технічних напрямків, попит на них росте набагато швидше, ніж на інші спеціальності, саме тому, у відповідь на виклики часу, такий тип освіти виходить на перший план.
Однак, важливо розуміти, що STEАM – це не просто технічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та технічних знань.
У першу чергу учень стає не споживачем, а замовником знань.
Вчитель же - своєрідним наставником, людиною, що допомагає пояснити, як використовувати потенціал кожної технології для власної користі й користі суспільства.
Під час STEAM-уроків в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити.
Для повноцінної реалізації такого підходу обов’язковими є наявність STEAM-лабораторій. Вони включають в себе наявність 3D принтерів, наборів навчальної електроніки, фото-відео студії та інших сучасних технічних засобів.
STEAM-освіта дозволяє вчителям наочніше пояснювати необхідний матеріал, тому що поруч з теорією діти відразу бачать як це виглядає в реальному житті.
STEAM-підхід дозволяє виховати в дітях гнучкість та критичне, практично орієнтоване мислення.
На перший план виходить здатність вчитись та сприймати зміни, а не самі знання, які нині стають застарілими з неймовірною швидкістю.
Це дає впевненість батькам у майбутньому їхніх дітей, адже після застосування STEAM-викладання діти матимуть глибоке розуміння як жити у сучасному динамічному світі.
Опорний заклад освіти – Городищенський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 3 отримав за кошти освітньої субвенції у грудні 2020 року обладнання для кабінетів математики, фізики та STEM-лабораторії.
Це обладнання буде використовуватися на уроках та у позаурочний час, на заняттях профільних гуртків з робототехніки.
STEAM -лабораторія дасть можливість вчителю пояснити складні процеси за допомогою візуалізації. Учні зможуть отримувати не лише необхідну інформацію, а й відразу застосовувати знання на практиці. Це простір для творчості, креативності, розвитку орієнтовного мислення.
Може використовуватись в молодшій, середній та старшій школі під час вивчення – інформатика, математики, трудового навчання, виконання STEAM – проєктів з природознавства, фізики, хімії, математики.
При вивченні інформатики в 10-11 класах після базового модуля учні можуть вивчати матеріал вибірково модуля, який обирається відповідно до індивідуальних інтересів і здібностей учнів, матеріально-технічної бази та наявного програмного забезпечення. Наявність матеріально-технічної бази дає можливість обирати і вивчати модулі – тривимірне моделювання, комп’ютерна анімація.
Матеріально технічна база –цифровий лазерний верстат з числовим програмним управлінням, шолом віртуальної реальності.
При вивченні варіативних модулів з трудового навчання (5-9 класів), технологій, при умові вибор, предмету в 10-11 класах, – використання цифрового фрезерувально-токарного верстата з числовим програмним управлінням, допомагає внести в систему загальної освіти елементи професійно-технічної підготовки, має можливість виточувати 3D моделі.
У даний час робототехніка є одним з перспективних напрямів науково-технічного прогресу, в якому проблеми розвитку механіки та нових технологій поєднуються з проблемами штучного інтелекту. Розвиток цього напряму в рамках освітнього процесу відбувається в галузі інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій. Тому особливе значення зараз має впровадження навчальних роботів у освітній процес.
Сучасна робототехніка дозволяє створювати роботів, які можуть працювати там, де людині працювати небезпечно: у місцях катастроф, землетрусів, при пожежах. Роботи – автомати виконують роботу прибиральниць, продають булочки і каву, доглядають за важкохворими, полегшують життя людям з обмеженою рухомістю. Уже сконструйовано безпілотних літаків-роботів, бойових роботів, роботів-розвідників, роботів, які гарно співають, ходять і бігають, мікроскопічних роботів, яких використовують в мікрохірургії.
Тому програма гуртка з дослідницько-експериментального напряму секції – робототехніка передбачає інтегрованого вивчення різних навчальних предметів у курсі ? «Вступ до робототехніки», відкриває нові можливості для реалізації новітніх освітніх концепцій оволодіння новими навичками та розширення сфери інтересів як у учнів, так і в педагогів. Програма ? розрахована на дітей віком від 12 до 14 років. Матеріально технічна база- мехатронні системи, комплекти для моделювання з різними способами з’єднання деталей (Тип1,Тип 2,Тип 3).
Курс «Основи робототехніки» спрямований на підготовку слухачів середнього шкільного віку до вивчення мов програмування для створення програмних засобів, розуміння принципів подання алгоритмів та способів їх реалізації. У курсі застосована методика викладання програмування на прикладах, розроблених для конкретного виконавця.
Матеріально технічна база – навчальні роботи, навчальні поля, програмовані електронні модулі.
Впровадження STEM-освіти змінить економіку нашої країни, зробить її більш інноваційною та конкурентоспроможною. Потреби у STEM-фахівцях зростають у 2 рази швидше, ніж в інших професіях, тому що STEM розвиває здібності до дослідницької, аналітичної роботи, експериментування та критичного мислення.