Початкова освіта
Методичні рекомендації щодо викладання в початкових класах у 2022/23 навчальному році
Щодо зарахування до 1-го класу закладів загальної середньої освіти Лист МОН № 1/4202-22 від 16.04.22 року
Наказ МОН від 13.07.2021 № 813 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти”завантажити
Лист МОН від 29.03.2022 № 1/3725-22 “Про організацію освітнього процесу в початковій школі в умовах воєнного часу” завантажити
Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року
ЩОДО СКОРОЧЕНОЇ ТРИВАЛОСТІ УРОКУ ДЛЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПРИМІРНОГО ПЕРЕЛІКУ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ ТА ОБЛАДНАННЯ НАВЧАЛЬНОГО І ЗАГАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ ДЛЯ НАВЧАЛЬНИХ КАБІНЕТІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Навчальні програми Нової української школи
Типові навчальні програми для початкової школи затверджені Колегією Міністерства освіти і науки 22 лютого 2018 року.
Освітянам пропонуються 2 типові освітні програми, кожна з яких розроблена відповідно до нового Закону України "Про освіту" та Державного стандарту початкової освіти. Педагогічна рада закладу самостійно обирає, за якою програмою буде проводити навчання, а керівник затверджує схвалену педрадою програму.
Освітні програми, що будуть розроблятися на основі типових, не потребують окремого затвердження Міністерством освіти чи центральним органом забезпечення якості освіти.
Школи самостійно визначають хід навчального процесу, орієнтуючись на формування ключових та предметних компетентностей учнів після закінчення навчального року.
Розроблені програми мають однаково визначені змістові лінії. Різниця між ними полягає у рівні інтеграції освітніх галузей до навчальних предметів. Ще однією відмінністю програм є очікувані результати навчання. За однією програмою їх визначають з розбивкою на 1-й та 2-й клас, за іншою - в кінці циклу (після 2-го класу).
До змісту програм входить пояснювальна записка, типовий навчальний план та перелік освітніх галузей. Також програмами визначені вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання, загальний обсяг навчального навантаження; коротко вказано відповідний зміст навчальних предметів чи інтегрованого курсу.
Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти:
- Типова освітня програма розроблена під керівництвом О. Я. Савченко.
- Tипова освітня програма під керівництвом Р. Б. Шияна.
Типові навчальні програми для закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин:
- Типова програма з української мови для ЗЗСО з навчанням російською мовою.
- Типова програма з української мови для ЗЗСО з угорською мовою навчання.
- Типова програма з української мови для ЗЗСО з навчанням молдовською мовою.
- Типова програма з української мови для ЗЗСО з навчанням польскою мовою.
- Типова програма з української мови для ЗЗСО з навчанням румунською мовою.
- Типова програма з румунської мови для ЗЗСО з навчанням румунською мовою.
- Типова програма з угорської мови для ЗЗСО з навчанням угорською мовою.
- Типова програма з кримськотатарської мови для ЗЗСО з навч. кримськотатарською мовою.
- Типова програма з молдовської мови для ЗЗСО з навчанням молдовською мовою.
- Типова програма з польської мови для ЗЗСО з навчанням польською мовою.
- Типова програма з російської мови для ЗЗСО з навчанням російською мовою.
- Типова програма з болгарської мови.
- Типова програма з вірменської мови.
- Типова програма з гагаузької мови.
- Типова програма з кримськотатарської мови.
- Типова програма з мови іврит.
- Типова програма з молдовської мови.
- Типова програма з новогрецької мови.
- Типова програма з польської мови.
- Типова програма з ромської мови.
- Типова програма з російської мови.
- Типова програма з румунської мови.
- Типова програма з угорської мови.
- Типова програма зі словацької мови.
Модельна програма та навчальні матеріали
Тиждень 6: «Я і моя батьківщина»
Тиждень 7: «Ми підприємливі — (осінній доброчинний ярмарок)»
Тиждень 8: «Техніка, яка допомагає»
Тиждень 12: «Пригоди капельки»
Тиждень 14: «Таємниці космосу»
Тиждень 15: «Подорожуємо в часі»
Тиждень 19: «Ми — дослідники. Ми — винахідники»
Тиждень 21: «Мої улюблені книжки»
Тиждень 24: «Час/як керувати часом?»
Тиждень 26: «Весняні свята. Великдень»
Тиждень 28. Тема тижня: «Світ рослин»
Тиждень 29. Тема тижня: «Світ тварин»
Тиждень 30. Тема тижня: «Веселка»
Тиждень 31 «Моя родина»: додаткові матеріали та рекомендації
Тиждень 32 «Ми – українці. Ми – європейці»: додаткові матеріали та рекомендації
Тиждень 33 «Літо»: додаткові матеріали та рекомендації
Державний стандарт початкової освіти (текст)
Нова українська школа. Порадник для вчителя.
Концепція Нової української школи.
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України №1/9-451 від 23.08.2017 повідомляємо, що анімаційним, розважально-пізнавальним телеканалом ПЛЮСПЛЮС розроблено мультфільми та розмальовки до них для учнів 1-4 класів, які можуть бути використані при проведенні Першого уроку або під час навчання в загальноосвітніх навчальних закладах.
Рекомендуємо використовувати такі матеріали:
- Мультфільми: «Літак «Мрія», «Мапа», «Трембіта» (http://plus-plus.tv/dyvys/programy/programs/ce-nashe-i-ce-tvoye-356861.html);
- Мультфільми: «Дивовижні витвори природи – наші!», «Всесвітньовідомий танок Гопак –наш!», «Унікальні та знамениті на весь світ водойми – наші!», «Іграшка Зозулиця – наша!», «Знана у всьому світі вишивка – наша!» та інші (http://plus-plus.tv/dyvys/programy/multserial/ce-nashe-i-ce-tvoye-ochima-ditey-651302.html);
- Розмальовки:
- Всесвітньовідомий танок Гопак – наш! (http://plus-plus.tv/gray/rozmalyovky/vsesvitnovidomiy-tanok-gopak-nash-674548.html);
- Іграшка Зозулиця – наша! http://plus-plus.tv/gray/rozmalyovky/igrashka-zozulicya-nasha-674635.html);
- Дивовижні витвори природи – наші! (http://plus-plus.tv/gray/rozmalyovky/divovizhni-vitvori-prirodi-nashi-677234.html);
- Унікальні та знамениті на весь світ водойми – наші! (http://plus-plus.tv/gray/rozmalyovky/unikalni-ta-znameniti-na-ves-svit-vodoymi-nashi-674626.html);
- «Знана у всьому світі вишивка – наша!» (http://plus-plus.tv/gray/rozmalyovky/znana-u-vsomu-sviti-vishivka-nasha-677255.html).
Інформація про пілотне впровадження проекту нового державного стандарту загальної початкової освіти
ПЕРЕЛІК НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ,
рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня у 2017/2018 навчальному році"
Навчальні програми для початкової школи
-
Українська мова. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи(ОНОВЛЕНО)
-
Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2 - 4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Математика. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Інформатика. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класів (ОНОВЛЕНО)
-
Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Я у світі. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 3 - 4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Основи Здоров'я. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Фізична культура. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Мистецтво. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Образотворче мистецтво. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Музичне мистецтво. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
-
Іноземні мови. Навчальні програми для 1—4 класів загальноосвітніх навчальних закладів та спеціалізованих шкіл (ОНОВЛЕНО)
-
Трудове навчання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
Орієнтовні вимоги до оцінювання наказ МОНУ від 19.08.2016 №1009
Про проведення адаптаційного періоду для першокласників
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-72 від 28 січня 2014 року
Міністру освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим,
начальникам управлінь (директорам департаментів)
освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій
Ректорам (директорам) інститутів
післядипломної педагогічної освіти
Керівникам загальноосвітніх
навчальних закладів та шкіл-дитячих садків
Про недопущення перевантаження учнів
початкових класів надмірним обсягом домашніх завдань
Міністерство освіти і науки України звертає увагу на недопущення перевантаження учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів та шкіл-дитячих садків надмірним обсягом домашніх завдань.
Обсяг домашніх завдань визначається згідно з Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.5.2.008-01).
Так, у 1-му класі домашні завдання не задаються.
У 2-4 класах обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували: у 2-му класі – 45 хвилин; у 3-му класі – 1 години 10 хвилин; 4-му класі – 1 години 30 хвилин.
Акцентуємо увагу на правильному дозуванні домашнього завдання. Учителі повинні спланувати роботу такого об’єму і змісту, щоб учні не відчували перевантаження. Для цього необхідно враховувати зайнятість учнів з інших предметів у цей день, темп і ритм роботи учнів, стан їхнього здоров’я.
Завдання не повинні перевищувати об’єм пропонованої домашньої роботи. Недопустимим є перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою: зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць, виконання додаткових завдань і вправ, написання домашніх творів тощо.
Класному керівникові необхідно здійснювати сумарний підрахунок усіх домашніх завдань на той чи інший день відповідно до ДСанПІН 5.5.2.008-01 (сума всіх усних та письмових завдань з усіх навчальних предметів, включаючи іноземну мову, номери завдань, сторінки та ін.), їх об’єм і ступінь складності з урахуванням особливостей всіх учнів класу.
Завдання мають бути посильними для самостійного виконання учнями. Не можна пропонувати завдання на невідпрацьований матеріал, який не пояснювався на уроці, оскільки в такому випадку вся складність засвоєння навчального матеріалу переноситься з уроку на домашню роботу. Недопустимим є домашнє завдання з написання рефератів.
Домашні завдання не даються учням на вихідні, святкові та канікулярні дні.
Звертаємо увагу на те, що контроль та відповідальність за перевантаження учнів домашніми завданнями покладається на керівників навчальних закладів.
Заступник Міністра Б. М. Жебровський
Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів (Лист Міністерства освіти і науки України від 29.10.07 № 1/9-651)